کنکاش در تاریخ

کنکاش در تاریخ

بیان نظرات جدید درباره تاریخ آذربایجان ، ایران و جهان
کنکاش در تاریخ

کنکاش در تاریخ

بیان نظرات جدید درباره تاریخ آذربایجان ، ایران و جهان

وَمَا أَدْرَاکَ ...


تاکیدات مکرر خداوند در آیات قرآن برای جلوگیری از ورود آدمی به مباحثی که سررشته ای در آن ها ندارند به حدی است که باید  آن ها را مورد توجه قرار داد و بررسی کرد که چرا بر خلاف آنچه قرآن به محمد تذکر می دهد که مثلا: «و تو چه دانی که شب قدر چیست؟» و یا نمونه هایی از این دست، چرا عده ای در کار تفسیر و تاویل تراشی برای این قبیل آیات نیز  بی کار ننشسته اند و علی رغم توصیه الهی نسبت به عدم درک مواردی چند، حتی اظهار نظرهای حضرات مفسر در این نمونه ها نیز ادامه داشته است؟!


1- وَمَا أَدْرَاکَ مَا هِیَهْ ﴿القارعة: 10﴾
2- وَمَا أَدْرَاکَ مَا سَقَرُ ﴿المدثر: 27﴾

3- وَمَا أَدْرَاکَ مَا سِجِّینٌ ﴿المطففین: 8﴾

4- وَمَا أَدْرَاکَ مَا الطَّارِقُ ﴿الطارق: 2﴾

5- وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْحُطَمَةُ ﴿الهمزة: 5﴾

6- وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْعَقَبَةُ ﴿البلد: 12﴾

7- وَمَا أَدْرَاکَ مَا عِلِّیُّونَ ﴿المطففین: 19﴾

8- وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْحَاقَّةُ ﴿الحاقة: 3﴾

9- وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْقَارِعَةُ ﴿القارعة:3﴾

10- وَمَا أَدْرَاکَ مَا یَوْمُ الدِّینِ ﴿الإنفطار: 17﴾

۱۱- وَمَا أَدْرَاکَ مَا یَوْمُ الْفَصْلِ ﴿المرسلات:١۴﴾
۱۳- وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿القدر: ٢﴾

به تفاسیر ارائه شده مفسرین قرآنی در باب این آیات وارد نمی شوم و فقط به این آیه ها از قرآن اشاره می کنم که می گوید:


«اوست کسى که این کتاب را بر تو فرو فرستاد پاره‏اى از آن آیات محکم است آنها اساس کتابند و دیگر متشابهاتند، اما کسانى که در دلهایشان انحراف است براى فتنه‏ جویى و طلب تاویل آن از متشابه آن پیروى مى‏ کنند با آنکه تاویلش را جز خدا کسی نمی داند، ریشه ‏داران در دانش مى‏ گویند ما بدان ایمان آوردیم همه ز جانب پروردگار ماست و جز خردمندان کسى متذکر نمى ‏شود.» (آیه 7 سوره آل عمران)


«آیا جز در انتظار تاویل آنند روزى که تاویلش فرا رسد کسانى که آن را پیش از آن به فراموشى سپرده‏ اند مى‏ گویند حقا فرستادگان پروردگار ما حق را آوردند پس آیا ما را شفاعتگرانى هست که براى ما شفاعت کنند یا  بازگردانیده شویم تا غیر از آنچه انجام مى ‏دادیم انجام دهیم به راستى که به خویشتن زیان زدند و آنچه را به دروغ مى ‏ساختند از کف دادند.» (آیه 53 سوره اعراف)


«بلکه چیزى را دروغ شمردند که به علم آن احاطه نداشتند و هنوز تاویل آن برایشان نیامده است کسانى که پیش از آنان بودند همین گونه تکذیب کردند پس بنگر که فرجام ستمگران چگونه بوده است.» (آیه 39  سوره یونس)



حال عده ای را درمی یابیم که بدون توجه به این کلام های خداوندی در قرآن و با اصراری عجیب، به سه روز ازاین 365 روز سال  که  لیالی قدر نام گذاری کرده اند بسیار دلخوش اند. اما جالب اینجاست که در غالب این سه شب نیز قرآن را به کنار گذاشته شده و در حال مدیحه سرایی بر امامی هستند که گویا بنابر قول تاریخ نویسان یهودی در مسجد کوفه ترور شده است! شهر کوفه ای که نمی توان آثاری از قدمت و حضور فراتر از چند سده اخیر آن را اثبات نمود.


آیا وقت آن نرسیده است که این فرستاده عظیم الهی را از ورق بزنیم و به مفاهیم موجود در آن نگاهی بیندازیم؟ آیا بر سر کوفتن های بی نتیجه و گریه و زاری کردن های بی مورد، کلید حل مشکلات جوامع اسلامی خواهد بود؟


«این است کتابى که در آن هیچ تردیدى نیست مایه هدایت تقواپیشگان است.» (آیه 2 سوره بقره)

نظرات 6 + ارسال نظر
جاسم کعبی سه‌شنبه 10 شهریور 1394 ساعت 01:24

سلام جناب
چند ساعت قبل خبری مبنی بر در گذشت اقای پور پیرار خوندم ایا صحیحه خبرش؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

بله

آیدین سه‌شنبه 26 فروردین 1393 ساعت 13:55 http://1noor.blogfa.com/

سلام و خدا قوت فقط میتونم بگم که اینجا گنجی است که انسان را درون خود غرق در مطالعه و اندیشه میکند
مبارکتان باد
در اندیشه منتظرم

همه چیزمان را مدیون فرهنگ اسلام و قرآن هستیم.
-----------------------------------------------------------------
متاسفانه لینک ضمیمه راه نداد.

نیکنام یکشنبه 3 شهریور 1392 ساعت 11:40

سلام. نوشته هایتان بسیارصحیح ، خوب و خواندنی است.

نظر لطف شماست . همه شان را مدیون جناب استاد پورپیرار هستیم .

منصور چهارشنبه 9 مرداد 1392 ساعت 00:45

سلام آیدین عزیز
اول بگو ببینم این ها یکی هست یا چندتا ست
آیدین تبریزلی, آیدین منصوری, آیدین (اونی که یه وبلاگ داره و کلیپی از استاد و مجموعه مستندها ساخته بود) و چند تا آیدین دیگه که یادم نیست
آیا اون آلپرپروپاگاندا هم خودت هستی؟
به هر حال من این اولین بازدیدم از وبلاگ شماست و از مطالعه ی اون لذت بردم فکر می کنم اولین بار اسم شما رو در فروم بنیان اندیشی دیدم.
در ضمن آیدین جان, آیه هفتم از سوره ی آل عمران ترجمه درستش اینه:
«... و تاویل آن را کسی نمی داند جر الله. و راسخان در علم می گویند به کل آن ایمان داریم»
پس تاویل متشابهات را فقط و فقط خدا می داند و بس.
پایدار باشی

ممنون هستم از دیدارتان . بنده با نام آیدین در وبلاگ استاد بیش از 5 سال است که کامنت می گذارم و در دیگر جاها با نام آیدین تبریزلی هستم . جناب منظوری دوست بنده هستند . در بیشتر سایت ها نام آیدین رزرو شده بود به همین دلیل بنده با پسوند تبریزلی در آنها فعالیت می کنم . در ضمن مرادم از آورد مکرر آن ترجمه ورود به مبحث جدیدی است . قبلا هم چند نفر از دوستان در این باره تذکر داده اند . از شما هم متشکر هستم که این مسئله را متوجه شدید .

در ضمن شخصی به نام منصور قبلا کامنتی در این وبلاگ نوشته بود شاید آن شخص دیگری باشد .

عربگری یکشنبه 6 مرداد 1392 ساعت 08:05 http://www.xinap.blogfa.com

با سلام
حالا شما حدس بزنید پس اینهمه عالم روحانی دنیای اسلام از کجا کشف کرده اند که شب قدر که این اصطلاح فقط سه بار نیز تکرار شده کدام شبهاست؟
خواهش دارم یکی برای من معانی صوم یا صیام یا یصمه را که در 10-12 جای قرآن تکر شده چیست؟
مثلا یک نمونه:فکلی واشربی و قری عینا .... فقولی انی نذرت لالرحمن صوما

متاسفانه سیستم های مدیریت جوامع اسلامی اجازه ورود به این مباحث را نمی دهند . سعی دارم در یادداشتی کوتاه این موضوعات را مورد بررسی قرار دهم .

بنده خدا یکشنبه 6 مرداد 1392 ساعت 02:19

جناب Aydin، جالب است که قران بر سر میگذارند،بجای آنکه آن را بخوانند و در آیه هایش تدبر کنند؟!
ضمنا به نظر بنده، ترجمه آیه 7 سوره آل عمران صحیح نیست. بجای «با آنکه تاویلش را جز خدا و ریشه داران در دانش کسی نمی داند.....» صحیح تر است که بیاید«اوست نازل کننده این کتاب برتو، که آیاتی در آن احکام و اساس است و مختصری شبهه بر می انگیزد. آنها که اعوجاجی در قلبشان است، با گزینش آن شبهات، از راه توسل به تاویل، فتنه می انگیزند، حال آنکه تاویل آنها را فقط خدا می داند. عالمان پابرجا می گویند همه از جانب خداست و به تمام آنها ایمان داریم»(آل عمران،7). معنی آیه را از کتاب اسلام و شمشیر صفحه 288 برداشته ام.

قبلا یکی از دوستان هم در این باره نظری نوشته بود . مراد از آوردن ترجمه های معمول برای آن دسته از افرادی است که رفرنسشان آن ترجمه هایی می باشد که در دست دارند . حتی اگر آن ترجمه های دارای اشکال را هم ملاک کار قرار دهیم باز به قرآن رجوع نکرده ایم . ممنون از حسن نظر شما .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد